23948sdkhjf

Coop-direktør efter historisk dårligt resultat: - Skiftet mod discount har ramt os hårdt

Coop udkom torsdag lidt før middagstid med et historisk underskud på bundlinjen - og dét efter en årrække med overskud. Senest over en halv milliard i 2021.

- Vi kommer ud af en ubrudt årrække med overskud og fra de bedste resultater nogensinde under corona - og så er det da utilfredsstillende at udkomme med det dårligste nogensinde, siger Coops administrerende direktør, Kræn Østergaard Nielsen, til RetailNews. 

Han peger på IT-systemet Coop One samt massive investeringer i udrulningen af Coop 365discount-butikker over hele landet, som har gjort markante indhug i koncernens økonomi. 

Inflations- og energikrisen har dog også ramt kæden hårdt - og uforvarende. 

Den medfølgende, faldende forbrugertillid har samtidig påvirket Coops supermarkeder i negativ grad. De står for 80 procent af koncernens omsætning. 

Det er umiddelbart også én af de primære årsager til, at Coop har præsenteret et blodrødt regnskab - til forskel fra konkurrenterne på dagligvaremarkedet, eksempelvis Rema 1000 og Dagrofa, der begge udkom med store overskud på bundlinjen. 

- Skiftet mod discount på dagligvaremarkedet har ramt os hårdt, konstaterer Kræn Østergaard Nielsen. 

Hurtig udrulning

Coops store discountsats, Coop 365discount, nåede endeligt i mål med sin transformation fra fortidens røde Fakta-facader til de nuværende grønne ditto i december måned. 

Skulle Kræn Østergaard Nielsen have gjort noget om, var det netop udrulningen af discountbutikkerne på det danske dagligvaremarked. 

- Hvis jeg fortryder noget, var det at have rullet endnu hurtigere ud med 365discount-butikkerne, så vi var klar til det store fokus blandt forbrugerne på netop discount.

- Det er formentlig et spørgsmål om fokus, at vi ikke rykkede endnu hurtigere på discountsatsningen dengang. Hvis vi havde vidst hvor meget, det ville komme til at fylde, havde vi nok gjort det endnu hurtigere og kastet den kærlighed mod 365discount, som vi har gjort i 2022, siger han. 

Forenkling af koncernen

I slutningen af januar i år præsenterede Coop tillige en plan for koncernens fremtidige strategi, "Fremtidens Coop". 

Konsekvensen heraf blev blandt andet, at Irma måtte lukke - og det samme gjorde Coop.dk Mad. 

Forenklingen i koncernens strukturer er et bevidst valg, understreger Kræn Østergaard Nielsen. 

- Vi forenkler Coop-koncernen. Vi går fra otte til tre kæder, og vi skal stå skarpt med alle tre. Vi skal sænke vores omkostninger. Vi skal over de kommende år være færre i Coop, siger han. 

Han vil over for RetailNews ikke komme ind på, hvor mange færre ansatte der skal være i Coop fremadrettet, da det er "et internt anliggende". 

Samtidig understreger han, at han ikke på noget tidspunkt har haft sin egen position som administrerende direktør for Coop til overvejelse. 

- Jeg har ikke personligt overvejet at trække mig fra posten som direktør. Vi kommer fra et rekordår, men står nu i en krise, men at slippe roret i sådan en situation er ikke faldet mig ind, siger han. 

Coop-direktøren forventer i 2023, at det igen "bliver et sindssygt hårdt år i dagligvarebranchen", og at man formentlig "skal hen i 2024, før supermarkederne får medvind igen", siger han. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.739